18/03/2024

Les actuacions en català al torn d’ofici creixen prop del 70% en els dos últims anys, segons constata el Consell de l’Advocacia Catalana reunit a Tortosa

El nombre d’actuacions al torn d’ofici en llengua catalana s’ha incrementat un 68,9% en els dos últims anys, arribant a la xifra de 12.639 al 2023 davant les 7.483 que es van fer al 2021. Les dades que s’han donat a conèixer aquest divendres en el transcurs de la ‘XV Jornada sobre l’ús del català a la justícia’, organitzada pel Consell de l’Advocacia Catalana al Col·legi d’Advocats i Advocades de Tortosa.

L’augment de les intervencions d’ofici fetes en llengua catalana l’han atribuït al programa de foment del català impulsat entre el Consell i el Departament de Justícia. Segons han indicat, actualment, un de cada cinc advocats del torn d’ofici està inscrit al programa. Malgrat el creixement del programa de foment del català al torn d’ofici, el nombre d’actuacions en català en el servei representa tan sols el 5,72% del total d’actuacions que es fan en el torn d’ofici. “La realitat de les dades demostra que cal continuar fent esforços per normalitzar l’ús de la llengua catalana en els diferents territoris”, ha sostingut la presidenta del Consell i degana del col·legi de Tortosa, Marta Martínez Gellida.

Així mateix, ara com ara hi ha 1.365 advocats que es beneficien del complement de 25 euros per dur a terme les actuacions en català, un 31% més que fa dos anys. Així, l’any 2023 es va tancar amb un 21,35% de professionals que participen del programa, quan el 2021 representaven el 15,96%.

Per col·legis, els que tenen un major percentatge d’inscrits al programa són els de Manresa, Vic, Girona, Figueres i Reus. En xifres absolutes, els col·legis que tenen un major nombre de participants en el programa de foment de la llengua són Barcelona, Girona, Manresa, Lleida i Tarragona.

El president de la Comissió de Llengua del Consell de l’Advocacia Catalana i degà del col·legi de Manresa, David Casellas, ha assegurat en la jornada d’aquest divendres que “la distribució territorial de la implantació del programa de foment del català al torn d’ofici no deixa de ser un mirall de quina és la realitat de la llengua als diferents territoris”. Un fet que, segons ha defensat, serveix per “treballar de forma més quirúrgica en aquelles zones on hi ha més dificultats per promoure l’ús del català”.

Redacció: Ebre Digital

Enllaç: https://ebredigital.cat/2024/03/15/les-actuacions-en-catala-al-torn-dofici-creixen-prop-del-70-en-els-dos-ultims-anys-segons-constata-el-consell-de-ladvocacia-catalana-reunit-a-tortosa/

Font: www.ebredigital.cat