30/06/2014

L'examen per ser advocat: una prova amb polèmica

Un centenar d'aspirants procedents de Catalunya s'examinen aquest dissabte a Madrid per poder treballar d'advocats. És la primera vegada que els llicenciats en Dret han de fer una prova complementària per exercir la professió

Més d'un centenar d'aspirants procedents d'universitats catalanes s'examinen aquest dissabte a Madrid de la prova que els permetrà accedir a la professió d'advocat, una prova que és la primera vegada que es realitza i que a partir d'ara és obligatòria per a tots aquells que vulguin treballar com a lletrats. En total hi ha 339 aspirants autoritzats a fer la prova, dels quals 104 procedeixen de Catalunya. L'examen, tipus test i de quatre hores, és l'últim escull pels alumnes, que prèviament han hagut de superar el Grau en Dret i un màster específic amb pràctiques externes incloses.

Aquesta prova va néixer amb força polèmica, perquè fins fa ben poc els llicenciats en Dret només havien de col·legiar-se com a advocats per poder exercir la professió. Però ara s'ha volgut assegurar que només accedeixen a la professió aquells qui de debò dominen l'exercici pràctic de la professió i s'ha establert un grau específic, amb pràctiques en un bufet d'advocats i aquest examen.

El màster s'ha realitzat en desenes d'universitats espanyoles i escoles de pràctica jurídica. A Catalunya l'han realitzat totes les universitats públiques i privades excepte la UPC, l'Abat Oliva i la UVic. També s'ha pogut realitzar de forma telemàtica gràcies a la UOC i la Uned.

La prova és gratuïta i es feia a la Facultat de Dret de la Universidad Complutense, a la Ciutat Universitària de Madrid. Aquest fet ha provocat les queixes dels col·legis d'advocats catalans, ja que consideren una discriminació econòmica per als alumnes de fora de Madrid el fet d'haver-se de desplaçar i allotjar a la capital espanyola. Per això, fa uns mesos van reclamar al Ministeri de Justícia que la prova es fes també a Barcelona, però el govern espanyol ho va descartar al·legant el "baix nombre" d'aspirants. Els col·legis catalans han anunciat que batallaran perquè l'any que ve la prova es pugui fer de forma descentralitzada en més d'una seu.

En concret, 157 aspirants han estudiat el màster en universitats de Madrid, i 104 ho han fet en centres catalans, la segona comunitat amb més assistència. Sorprenentment, Múrcia és el tercer origen més nombrós i comptarà amb 59 representants, ja que té diverses facultats que han ofert el màster i han acollit molts estudiants andalusos i valencians. La resta de comunitats tenen entre dos i quatre representants cadascuna.

La prova consisteix en 75 preguntes amb quatre respostes possibles, de les quals només una és correcta. Cada resposta correcta sumarà un punt, i les incorrectes restaran 0,33 punts cadascuna. 50 de les preguntes seran de matèries comunes com la deontologia professional, l'organització i exercici de la professió, qüestions generals de dret, el procediment i l'assistència lletrada, o el marc jurídic i polític constitucional espanyol i europeu. Les altres 25 preguntes seran d'una de les quatre especialitats que haurà d'escollir l'alumne: civil i mercantil, administratiu i contenciós-administratiu, penal o laboral. Els aspirants no podran fer servir cap tipus de material jurídic.

Un cop acabat l'examen, al cap de cinc dies es publicarà la plantilla amb les respostes correctes, que podran ser impugnades pels aspirants, i cinc dies després la comissió avaluadora publicarà els resultats correctes definitius. Els aspirants hauran de treure un 5 sobre 10 per obtenir la qualificació d''apte', nota ponderada en un 70% per la prova teòrica i un 30% amb el màster teòrico-pràctic. Inicialment estava previst que l'examen només suposés el 20% de la nota global.

La comissió avaluadora està presidida per Isabel Vizcaíno, advocada de l'estat exercint al Ministeri de Justícia, amb un secretari també advocat de l'estat, i quatre vocals representants de les comunitats autònomes, dels col·legis d'advocats, de les universitats i del Consell General del Poder Judicial.

Aquesta prova, que també es farà als aspirants per ser procuradors, es farà almenys una vegada a l'any i no tindrà limitació de places. Els que suspenguin es podran tornar a presentar lliurement.

Font i Foto: ara.cat