Veure totes les notícies

07/07/2014

Els registradors mercantils assumiran la gestió del Registre Civil
Una nova plataforma digital per a la tramitació dels certificats i expedients entrarà en funcionament al juliol del 2015
 

El Ministeri de Justícia considera fonamental donar aquest pas cap a endavant en la informatització de les dades per solucionar els problemes que té el Registre Civil actualment i garantir així un servei públic "efectiu".



Segons el Ministeri, la creació d'aquesta plataforma digital serà finançada íntegrament per una nova Corporació de dret públic formada per tots els registradors que estan al capdavant de les oficines mercantils que es faran càrrec del Registre Civil. D'aquesta manera, assenyala el Ministeri, no suposarà cap despesa per a les arques públiques i tampoc per als ciutadans, ja que en el Reial decret llei aprovat aquest divendres es diu expressament que "continuarà sent gratuïta, sense excepció de cap tipus", una circumstància que la llei de 2011 no garantia.



Tot i que la gestió dels tràmits passarà a engrossir les funcions d'aquests funcionaris públics en les futures Oficines del Registre Civil i Mercantil, la titularitat de les dades del Registre Civil seguirà sent estatal. El Ministeri dissenyarà durant aquest proper any l'organització íntegra del registre i les seves normes de funcionament i l'Estat assegurarà que el processament de les dades i la plataforma compleixen amb els Esquemes Nacionals de Seguretat i Interoperabilitat i la Llei Orgànica de Protecció de Dades, "incrementant les mesures de seguretat existents per garantir la privacitat".



El contingut de l'estructura i el funcionament del futur Registre Civil es desenvoluparan en una altra norma complementària que es presentarà els propers dies. En aquesta s'especificarà "el règim del personal al servei de l'administració de Justícia destinat actualment en el Registre Civil". Els jutges, secretaris judicials i funcionaris que actualment es dediquen en exclusiva o de forma compartida a prestar aquest servei passaran a realitzar la seva activitat en l'àmbit de la funció jurisdiccional, reforçant així l'administració de Justícia, i el Ministeri es comprometrà en aquest proper text a mantenir l'ocupació dels funcionaris i interins adscrits al territori que és de la seva competència.


La plataforma electrònica expedirà el 85% dels certificats



El Ministeri destaca que aquesta reforma continua amb l'esperit de la llei de 2011 per intentar reduir els problemes que plantegen els registres civils que, segons les dades de 2013 del Consell General del Poder Judicial, van acumular el 44% de les queixes presentades en 2012 contra l'administració.



A l'any s'expedeixen uns 3,3 milions de certificats i còpies des del Registre Civil. La interoperabilitat entre administracions que oferirà la nova plataforma electrònica servirà perquè el 85% d'aquestes certificacions, uns tres milions, siguin innecessàries, de manera que els ciutadans no hauran d'apropar-se físicament al registre a realitzar els seus tràmits.

 

 

 

 

 

 

Font: La Vanguàrdia