15/07/2014

Els advocats proposen especialitzar els jutjats de Figueres per agilitzar els casos

El Col·legi d’Advocats de Figueres i l’Alt Empordà suggereix que als tribunals de Figueres s’hi faci una divisió de les jurisdiccions per poder agilitar la resolució dels casos. Actualment hi ha vuit jutjats mixtos, dos de penals i un de social, i la idea seria que aquestes sales mixtes s’especialitzin, de manera que alguns jutges tractin només els casos civils i els altres, només els penals. Aquesta és una de les possibles mesures que els lletrats van plantejar divendres als representants de diverses institucions judicials per solucionar la saturació del servei.
El president del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), Miguel Ángel Gimeno; el president de l’Audiència de Girona, Fernando Lacaba, i una de les vocals catalanes del Consell General del Poder Judicial (CGPJ), Roser Bach, es van reunir amb tots els sectors que treballen als jutjats altempordanesos per conèixer de primera mà les condicions en què treballen.

Tal com explica el degà del Col·legi d’Advocats de Figueres i de l’Alt Empordà, Joan Ramon Puig, “Figueres ja fa anys que té una problemàtica endèmica”. El temps d’incoació (període que passa entre que es registra una demanda i es posa en marxa el procés judicial) és d’entre 4 i 6 mesos; la mitjana de resolució dels casos és de 7 mesos; i en assumptes civils, poden passar 2 anys des que se celebra un judici fins que es compleix la sentència.

Puig atribueix aquesta situació a quatre causes principals. En primer lloc, el fet que la comarca estigui en zona fronterera i amb costa (perquè hi passa molta gent buscada per altres jutjats i a l’estiu hi creix molt la població però el personal del jutjat es manté). En segon lloc, el degà dels advocats considera que no hi ha prou jutges (“entren més casos dels que es poden resoldre”, lamenta). A més, la gran mobilitat dels magistrats (que últimament s’ha estancat, però això no ha fet millorar la situació) feia que alguns processos passessin per mans de fins a sis jutges diferents. I per últim -tot i que no menys important-, hi ha fins a vuit jutjats mixtos, cosa que sumada a la no suplència de les baixes, deixa als magistrats només cinc setmanes de vuit per resoldre els casos que tenen assignats (perquè cada vuit setmanes n’han de fer una de guàrdia, en necessiten una altra per posar en ordre els altres casos, i una tercera per substituir els companys).

Davant d’aquests situació, els advocats van plantejar una sèrie de possibles solucions als organismes judicials.

Font i Foto: horanova.cat