22/09/2015

El Suprem prohibeix incloure obligatòriament el mòbil i el correu del treballador en el contracte
L'alt tribunal invalida les clàusules que forcen l'empleat a haver de facilitar aquestes dades personals

El Tribunal Suprem afirma que els empleats no estan obligats a incloure obligatòriament el seu mòbil i correu electrònic en el contracte de treball. La decisió desestima un recurs de cassació d'una companyia en procés de conflicte col·lectiu promogut per CCOO. El sindicat s'oposava a una clàusula inclosa en els contractes.

Aquest apartat afirma: "Les dues parts convenen expressament que qualsevol tipus de comunicació relativa a aquest contracte, a la relació laboral o al lloc de treball, podrà ser enviada al treballador via SMS o via correu electrònic, mitjançant missatge de text o document adjunt, segons les dades facilitades pel treballador a efectes de contracte. Qualsevol canvi o incidència, haurà de ser comunicada a l'empresa de manera fefaent i en la màxima brevetat possible".

L'alt tribunal admet que aquestes dades es poden facilitar per part del treballador voluntàriament. Fins i tot reconeix que "podria resultar desitjable, en els temps actuals de progressiva efervescència telemàtica en tots els àmbits". No obstant, s'oposa que en els contractes de treball s'inclogui una clàusula segons la qual el treballador presta de manera "voluntària" consentiment per aportar aquestes dades personals.

DRET FONAMENTAL

La resolució entén que el treballador "és la part més feble del contracte". I a més al ser el treball "un bé escàs", es pot entendre "que el seu consentiment sobre aquesta qüestió no és completament lliure i voluntària". És per això que l'alt tribunal considera nul·la la clàusula "per atemptar contra un dret fonamental" i, per tant, ha d'excloure's dels contractes de treball.

El Suprem es basa en preceptes de la llei de protecció de dades i el reglament que desenvolupa aquesta norma per interpretar que el consentiment del treballador no està exclòs en aquests casos i que només ho està per als dispositius, mòbils i correu "destinats específicament a l'activitat professional".

Font: El Periódico