18/09/2015

Campanya pel dret a vot de les persones amb discapacitat

En plena campanya del 27-S, Discapacitat Intel·lectual Catalunya (Dincat) ha posat en marxa una sèrie d'accions per posar en relleu la situació dels espanyols amb discapacitat intel·lectual que encara no poden votar. La federació d'entitats va reunir ahir magistrats i fiscals en una taula rodona celebrada al Col·legi d'Advocats de Barcelona (ICAB).

L'objectiu era «sensibilitzar», segons la presidenta Rosa Cadenas, i aconseguir una reforma de la legislació espanyola perquè s'adapti a la Convenció de l'ONU firmada pel Govern el 2007, en què es reconeix el dret a vot i a ser elegides de les persones amb discapacitat, però fins ara, la llei vincula automàticament la incapacitació judicial amb la suspensió dels drets polítics, llevat del cas de curadoria.

Això es pot explicar en part, segons Luis Rodríguez, del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), per la falta d'especialització dels jutges de primera instància, que han de ser «superhomes». Bernat Gasulla, subdirector d'EL PERIÓDICO, va recordar, no obstant, el cas de Víctor Díaz, un jove que va aconseguir recuperar el seu dret l'any passat. Per a Neus Pujal, fiscal del TSJC, queda la «restricció d'un dret fonamental» d'aquestes persones. I Oriol Rusca, degà de l'ICAB, va subratllar que «no és qüestió de generositat, sinó que és un dret que elles tenen».

Font: El Periódico