Un jutge prohibeix a Orange seguir trucant a un exclient i a la seva família

30/05/2017

L'empresa va arribar a telefonar 15 vegades al dia a un advocat valencià per reclamar el pagament de 80 euros que ja havien sigut abonats.

El Jutjat d'Instrucció número 1 de València ha prohibit a la companyia Orange comunicar-se amb un exclient i la seva família, incloent-hi una filla menor d'edat, mentre es resol una denúncia per assetjament telefònic que aquest client va interposar a aquesta empresa de telefonia mòbil.

Segons consta en una interlocutòria, aquesta prohibició és conseqüència de l'adopció d'una mesura cautelar sol·licitada pel client (advocat de professió), davant la suposada insistència de la companyia a reclamar un deute que, per resolució del Ministeri d'Indústria, havia quedat correctament extingida.

L'empresa considera que aquest deute segueix pendent i argumenta que la gestió dels cobraments està externalitzada en empreses que "segueixen instruccions" respecte de la quantitat de trucades i els horaris en què s'han de fer.

MESURA PIONERA A ESPANYA

Aquest advocat explica que "és la primera vegada a Espanya que s'investiga un cas d'assetjament telefònic d'aquestes característiques i també la primera en què s'imposa una prohibició de comunicació com a mesura cautelar a una companyia de telefonia mòbil".

A finals del 2015 va decidir canviar d'empresa telefònica, d'Orange a una altra, a través d'una portabilitat que no comportava cap despesa per cancel·lació, segons el va informar la seva mateixa companyia.

No obstant, setmanes després va rebre dues factures d'Orange per 40 euros en concepte de penalització per cancel·lació de contracte i una altra de 40,61 euros per un rebut de línia, dos mesos després d'haver fet la portabilitat.

REGISTRE DE MOROSOS

Aquest client va respondre que no devia res, però l'empresa el va inscriure en un registre de morosos i va iniciar un procés d'enviament de trucades i missatges tant al seu terminal com als dels seus familiars, incloent-hi una filla menor d'edat, que rebia trucades fins i tot en hores lectives.

Segons el lletrat, va arribar a registrar entre 10 i 15 trucades diàries, que es feien mitjançant un sistema automàtic que li requeria el pagament. En alguns casos les rebia des de les 8.00 hores i fins a la nit.

Va ser llavors quan va tramitar un procediment de reclamació davant el Ministeri d'Indústria, a través del qual se li va donar la raó en el sentit de corroborar que no devia res a l'empresa. Però les trucades van prosseguir i va decidir interposar una denúncia per assetjament i estafa, que va recaure en el Jutjat d'Instrucció número 1 de València.

Aquest jutjat va obrir diligències prèvies el maig de l'any passat, però a continuació va sobreseure i va arxivar l'assumpte.

RECURS DAVANT L'AUDIÈNCIA

No obstant, el client va recórrer davant l'Audiència Provincial, que va ordenar al jutjat continuar amb el procediment i les diligències d'investigació per un suposat delicte d'assetjament telefònic, contemplat al Codi Penal després de l'última reforma.

A més, i amb el vistiplau de la fiscalia, va imposar a Orange Espanya, i a les empreses ISGF (Jurídico Informes Comerciales, SL) i Gemini (Recoveries & Collections) l'ordre de prohibició de comunicar-se amb el seu exclient i la seva família de qualsevol manera i respecte a qualsevol mitjà de comunicació, i ha advertit que, si s'incompleix aquesta mesura, se'n podran imposar altres de més restrictives, com la presó provisional.

Els magistrats de la secció segona de l'Audiència Provincial consideren que "la descripció de fets que efectua el denunciant, acompanyada de documentació acreditativa, "no només és altament molesta per la seva persistència, habitual, intempestiva i generalitzada, de determinades companyies subministradores de productes/serveis o els seus contractats, sinó que, després de l'última reforma del Codi Penal, ha de merèixer l'admissió a tràmit".

PRÀCTICA HABITUAL

Segons el demandant, "moltes companyies de telefonia prefereixen no recórrer a la via judicial per a reclamacions de quantitat relativament petites, de manera que contracten serveis d'empreses que es dediquen a enviar missatges i trucar contínuament, una pràctica molesta que ara s'investigarà per si pogués ser constitutiva d'assetjament".

En canvi, des d'Orange s'indica que "és un procés que està en fase d'instrucció" i rebutja haver incorregut en cap irregularitat.

"Aquest client té un deute amb Orange i el que denuncia és que li han trucat d'empreses de recobrament per reclamar el pagament del deute. El nostre procés de recobrament està externalitzat en diverses empreses, i segueixen instruccions sobre el límit màxim de trucades i l'horari en què es poden fer", ha informat Orange.