Pressió per desbloquejar l'enduriment penal contra els atropellaments a ciclistes

28/08/2018
La campanya #Porunaleyjusta demana la ministra de Justícia celeritat en la reforma que fa un any que està encallada en el Congrés

El grup socialista espera que es produeixi "aviat" l'aprovació i recorda que Pedro Sánchez s'hi ha compromès

 

Als promotors de la campanya per endurir el càstig penal als causants d’atropellaments a ciclistes se’ls acaba la paciència. El setembre  del 2017 tots els grups parlamentaris van recolzar la seva proposta avalada per més de 200.000 firmes però gairebé un any després aquesta proposta segueix a debat en la Comissió de Justícia del Congrés. “La realitat és que cada vegada hi ha més atropellaments i se’ns acaba la legislatura. Necessitem que la reforma s’aprovi ràpid i bé”, ha proclamat Anna González, la vídua d’un ciclista que encapçala la plataforma #porunaleyjusta, després d’entrevistar-se amb la ministra de Justícia, Dolores Delgado.

Durant la reunió,  a la qual ha assistit també l’exciclista Alberto Contador, la plataforma ha demanat a la ministra que doni una empenta a la reforma i aquesta els ha mostrat el seu recolzament tot i que els ha advertit que tot està en mans d’un Parlament on el seu grup només compta amb 84 diputats.

Sense pressa

“Ens ha dit que la reforma s’ha de fer bé però ningú parla d’anar ràpid. Nosaltres no creiem que sigui incompatible fer-ho bé i ràpid”, ha afirmat González.

Ni la ministra ni ningú del seu departament han comparegut davant dels mitjans. Només a través d’una nota de premsa posterior es va informar que Delgado havia “transmès” als seus interlocutors “la seva disposició a estudiar-ne la proposta i a treballar per millorar la resposta penal davant d’aquest tipus de conductes delictives”.

Més esperançadora va ser la intervenció del diputat socialista de la comissió de Justícia, Pablo Bellido. El diputat va atribuir el bloqueig de la tramitació a l’existència de discrepàncies entre els redactats proposats pels diferents grups polítics. “Esperem que aviat ho tinguem aprovat per consens en la línia del que sol·licita la campanya”, ha desitjat, abans de recordar que Pedro Sánchez “els ha instat a fer el màxim possible” perquè així sigui.

Nou delicte

Un dels dos pilars de la reforma és la creació d’un nou delicte que penalitzi la fuga després d’un atropellament. En el Codi Penal vigent només hi ha la figura de l’omissió de socors però no s’aplica quan l’atropellat ha mort. Els jutges consideren que el socors no té sentit en aquest cas.

Aquesta llacuna legal crea situacions tan paradoxals com l’assenyalada per Francisco Parres, l’advocat d’Anna González: “Si a mi em ve un client que ha atropellat algú i estava begut, jo he de recomanar-li que se’n vagi del lloc dels fets. Que es presenti l’endemà, quan ja no puguin detectar-li l’alcohol. Serà molt més avantatjós per a ell”, va denunciar.

L’altre punt clau de la reforma és que els accidents mortals o amb resultat de lesions vagin sempre per la jurisdicció penal quan hagi existit una imprudència, ja sigui greu o lleu per part del conductor. Es tracta de posar fi a la impunitat que tenen els culpables dels sinistres des que la reforma del Codi Penal del PP va eliminar les faltes.

“Estem veient casos d’atropellament per part de conductors que quadruplicaven la taxa d’alcohol i al cap de quatre dies ja són al carrer”, ha denunciat Alberto Contador, que s’ha mostrat esperançat que la reforma arribi a bon port i no per la bones paraules de la ministra sinó perquè és un “problema social”, que afecta 7 o 8 milions de persones que utilitzen la bicicleta com a mitjà de transport, per passejar o fer esport.

 

Font i Foto: El Periodico