Més exigents amb la privacitat

28/08/2014

Els ciutadans usen cada cop més els seus drets per protegir les seves dades personals a internet i en ens públics i privats

L'Autoritat Catalana de Protecció de Dades es marca el repte de la prevenció i farà una guia per a escolars

 

Demanar tots els expedients mèdics de la mare difunta i que l'hospital li ho denegui o denunciar que l'Ajuntament ha difós per internet tots els seus números del DNI juntament amb el seu nom i cognoms són dues queixes que, cada cop més, rep l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades (Apdcat). La seva directora, Maria Àngels Barbarà, comparteix que “hi ha un augment de sensibilitat de la ciutadania envers la seva privacitat”.

 

L'Apdcat rep més de dues-centes denúncies anuals per vulneració de drets fonamentals en la protecció de dades personals. En el cas de les denúncies, la persona pot ser l'afectada o no de la difusió i l'entitat l'analitza i, si escau, multa l'ens o empresa infractora i li fa rectificar la deficiència.

 

Barbarà detalla que els homes estan més alerta d'aquests casos i denuncien més, sobretot pel que fa als sistemes de videovigilància que excedeixen el seu àmbit de control. En alguns edificis s'enregistra la veu de les persones per qüestions de seguretat. En aquest punt, la directora recorda que el 2009 l'Apdcat va emetre una instrucció en què es precisava que en aquests edificis hi havia d'haver un pictograma d'un micròfon per informar els ciutadans d'aquesta mesura.

 

L'altra modalitat és la reclamació de tutela de drets, que sempre ha de ser presentada per la persona afectada. En concret, es demana ajuda a l'Apdcat en relació amb una administració o un privat per poder aplicar el dret d'accés a una informació denegada, el dret de cancel·lació, el dret d'oposició i el de rectificació d'unes dades personals. En aquest àmbit, domina la petició d'informació en l'àmbit de la salut. Barbarà insisteix que en situacions de conflicte l'Apdcat “ha de ponderar drets, com el d'informació i el de privacitat, i sempre s'ha d'aplicar el principi de proporcionalitat” en les resolucions.

 

La directora hi afegeix que un dels principals reptes de la institució que dirigeix és la “prevenció de la privacitat, sobretot en col·lectius vulnerables com són els infants i adolescents i la gent gran”. En aquest sentit, Barbarà avança que al setembre presentaran una nova guia d'educació digital dirigida als escolars i als mestres per tal que els adolescents siguin conscients dels efectes que pot tenir donar les dades personals a internet o penjar fotos a les xarxes socials.

 

Les recomanacions de l'Apdcat s'emmarquen en el que recull l'esperat i controvertit reglament europeu, el projecte del qual es va aprovar el març passat. També forma part de la Conferència Internacional de Protecció de Dades, amb autoritats de cinc continents representats, i que tenen un grup de treball sobre educació digital.

 
 

Què són les dades personals?

 

Les que ens identifiquen, com ara el nom i els cognoms, el DNI, l'adreça postal i l'electrònica, així com el número de telèfon.

 

Característiques físiques com per exemple la veu i fotografies. I també les que fan referència a l'origen racial o ètnic, la salut i la vida sexual, i les que revelen la ideologia, l'afiliació sindical, la religió i les creences.

 

Multa de 5.000 euros a Agbar

 

Una multa de 5.000 euros a la Societat General d'Aigües de Barcelona (Agbar) és la darrera sanció imposada, el 4 de juliol passat, per l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades a la societat per no haver respectat el dret fonamental a la protecció de dades personals d'un ciutadà.

 

Es tracta d'un veí de Barcelona que en usar l 'oficina virtual de la companyia va comprovar, astorat, que el seu DNI també estava inscrit com a titular d'un altre contracte de subministrament d'aigua d'una finca de Sant Adrià de Besòs, que no era pas seva. No li van remetre cap rebut. Va denunciar el cas, a través d'una associació de consumidors, a l'Apdcat, que va obrir l'habitual procediment d'investigació. La companyia va afirmar que es tractava “d'un desafortunat error puntual” i sol·licitava no ser sancionada perquè, a més, tracta un elevat volum de dades de clients.

 

L'Apdcat, però, va mantenir la sanció per una infracció greu, tot argumentant jurisprudència del Tribunal Suprem i del Constitucional respecte al principi de culpabilitat. Hi afegeix que el nom i els dos cognoms del client són força comuns i Agbar “no va extremar la seva diligència”en comprovar que no era el mateix titular que el del pis adrianenc, client des del 1970, quan encara no era obligatori posar-hi el DNI.

 

 

Font i Foto: El Punt Avui