La ignominiosa llista dels 35.597 migrants morts en la ruta del Mediterrani

11/02/2019

L’estació de metro de Passeig de Gràcia ha exhibit fins fa uns dies 'The List' ('La Llista'), de l’artista turca Banu Cennetoglu, que forma part del projecte socioartístic Llindar, impulsat per l’Ajuntament de Barcelona “per contribuir al debat sobre el fenomen migratori i la seva arribada a la ciutat” i “combatre el discurs de l’odi”, en paraules de l’alcaldessa, Ada Colau

A Llindar hi han participat 12 artistes internacionals (a més de Banu Cennetoglu, Hiwa K, Rogelio López Cuenca, Elo Vega, Estefanía Peñafiel Loaiza, Eulàlia Grau, Teresa Margolles, Leila Alaoui, Yto Barrada, Ramón Esono Ebalé, Daniel García Andújar i Dan Perjovschi), que han ocupat espais públics amb projectes sobre la migració, el racisme i els drets humans. 

Fenomen contemporani

“Llindar reflexiona sobre la immigració com a fenomen contemporani”, resumeix la seva comissària, Imma Prieto, que va elegir els creadors pel seu prestigi i compromís social. En el cas de Banu Cennetoglu,  comenta: “Ella va iniciar 'The List' fa 16 anys i, des d’aleshores, l’ha portat a una dotzena de ciutats, actualitzant-la cada vegada amb noves xifres i noms de migrants morts”. Els senyals que envia aquest treball són reveladors: malgrat que el 80% de les morts tenen lloc al mar, més de 400 persones s’han suïcidat i 600 han mort violentament, ja sigui en accions policials o fins i tot terroristes. A partir del 2014, en plena crisi siriana, es percep com creixen els ofegaments i es detecta com canvien les morts de costa quan la UE 'exporta' la qüestió migratòria a l’Àfrica: les defuncions a Europa es redueixen a la meitat i es doblen els registrats en aigües africanes.  

Contra la xenofòbia

Amsterdam va ser la primera ciutat on es va veure 'The List', el 2007, i Barcelona, l’última, ara per ara. Prieto apunta que un dels objectius de Llindar, i per tant de 'The List' com una de les seves parts, és la denúncia de la intolerància i la xenofòbia. I, en aquest sentit, recorda que, durant la Biennal de Liverpool, el projecte de Cennetoglu “va ser vandalitzat per grups d’ultradreta”. A Barcelona, no ha sigut atacat, però sí que ho van ser, a l’estació d’Urquinaona, imatges del diàleg entre Yto Barrada i Leila Alaoui (fotògrafa morta el 2016 als 33 anys en un atemptat terrorista a Burkina Faso).

 

Font i Foto: elperiodico.cat